خرید شاسی بالابر ساختمانی | قیمت شاسی بالابر ساختمانی
شاسی بالابر ساختمانی ( استراکچر ) به مجموعه آهن آلاتی گفته می شود که اسکلت اصلی و یا بدنه بالابر را تشکیل می دهد و سایر اجزا بر روی آن نصب می شود .
شاسی بالابر ساختمانی شامل چندین قسمت می شود :
- پایه های بزرگ و کوچک
- ریل ( ناودانی )
- جعبه ( کالسکه )
- قرقره ( وینچ )
پایه های بزرگ بالابر ساختمانی توسط ریل به یکدیگر متصل می گردند. پایه های کوچک نیز به صورت اریب به پایه های بزرگتر متصل می شوند.
ریل نیز به کمک کرپی بر روی پایه بزرگ بالابر ساختمانی نصب می گردد. ریل شاسی بالابر ساختمانی باید به اندازه ای باشد که از گیر کردن مصالح به بدنه ساختمان جلوگیری به عمل آید.طول ریل باید به دقت تعیین گردد.
اگر طول آن ریل از مقدار استاندارد کمتر باشد، موجب برخورد بار با دیواره ساختمان می گردد. در صورتی که طول ریل شاسی بالابر ساختمانی از مقدار استاندارد بیشتر باشد، منجر به سقوط شاسی بالابر ساختمانی می شود.
ویژگی های شاسی بالابر ساختمانی در شاهین ابزار
- ساخت مجموعه شاهین ابزار
- پایه ها لوله ۶ گازی با ضخامت ۲٫۵ (سنگین کار)
- بازوها لوله ۵ گازی با ضخامت ۲٫۵
- ریل ۳ متری ، ناودانی ۳۰ کیلویی
- کالسکه پروفیلی یا نبشی
- قرقره با ظرفیت ۶۰ متر سیم بکسل
- رنگ شده و ضد زنگ
- ۸ پیچ کرپی جهت اتصال پایه ها و بازوها به ریل و ۴ پیچ شماره ۱۰ ، ۴ سانت
- ابعاد استاندارد و طراحی کاربرپسند
قیمت شاسی ( استراکچر ) بالابر ساختمانی
بخشی از قیمت بالابر مختص قیمت شاسی بالابر ساختمانی است. قیمت شاسی بالابر ساختمانی به ضخامت آهن آلات مصرفی در ساخت آن وابسته است.
هر چه کیفیت و ضخامت آهن بیشتر باشد ، قیمت شاسی بالابر ساختمانی نیز بیشتر خواهد بود. پایه بزرگ بالابر از لوله های نمره بالاتر ساخته می شود. بنابراین قیمت پایه بالابر ساختمانی بزرگ از قیمت پایه کوچک بیشتر خواهد بود.
هرچه ظرفیت بالابر بیشتر شود ، از لوله های بزرگتری استفاده می گردد و به تبع آن قیمت پایه بالابر ساختمانی و در نتیجه قیمت شاسی بالابر ساختمانی افزایش می یابد.
قطعات و لوازم شاسی بالابر ساختمانی
پایه ها
در بالابر ساختمانی دو عدد پایه بزرگ و یا بلند و دو عدد پایه کوچک و یا بازویی به کار رفته است. پایه های بلند توسط ریل و یا ناودانی به یکدیگر متصل می شود. پایه های کوچکتر بین ریل و پایه بلند به صورت اریب نصب می شود.
در بالابر های تک فاز با ظرفیت حمل بار۳۵۰ کیلویی ، پایه های بزرگ از لوله سنگین ۶ و بازوها از لوله ۵ گازی انتخاب می شود.
متناسب با وزن قابل حمل بالابر ضخامت لوله ها و شاسی تغییر می کند مثلا در شاسی های فوق سنگین که اغلب مخصوص بالابر های ۵۰۰ کیلویی سه فاز است شماره لوله های پایه بلند ۸ می شود.
در انتخاب ضخامت و استحکام پایه ها و فاصله آنها از یکدیگر باید دقت شود. متاسفانه بعضی سودجویان جهت کاهش قیمت ، پایه ها را از لوله های ضعیفی تولید می کنند که در زمان حمل بار توان تحمل بار را ندارد و زیر بار خم می شود. لنگر انداختن پایه ها ممکن است باعث سقوط و خطراتی از این قبیل گردد.
ریل یا ناودانی
ریل از یک ناودانی ۶ متری که از وسط نصف می شود و به طول ۳ متر در می آید ساخته می شود و با اتصال به پایه ها ، ساختار بدنه اصلی بالابر را تشکیل می دهند.بر روی ریل ۴ صفحه وجود دارد که بر روی هر صفحه ۲ زوج سوراخ قرار دارد.
پایه ها به واسطه پیچ U شکل به نام ” کرپی” به این صفحات که بر روی ریل قرار دارد متصل می شود.انتهای ریل از طرف لبه دیوار مسدود می شود تا کالسکه بعد از قرار گرفتن بر روی ریل از آن خارج نشود. باید دقت داشته باشید طول ریل باید استاندارد انتخاب شود.
کم بودن طول ریل باعث می شود بار ضمن جابجایی با دیوار برخورد کند و در صورت بلند بودن ناودانی ، در حمل اضافه بارها منجر به سقوط بالابر می شود. ریل در بالابر ساختمانی ۳۰ کیلویی و به طول ۳ متر است که سبب استحکام بسیار بالای آن می شود.
جعبه یا کالسکه
جعبه ، باکس و یا کالسکه محل نصب تجهیزات اصلی شامل الکتروموتور ، گیربکس ، کلید ، قرقره و سیم بکسل است. کالسکه به طور کلی در دو نوع نبشی و پروفیلی ساخته می شود .
نوع پروفیل به نسبت نبشی ساختار مستحکمی دارد و بر اثر ضربه تغییر پذیری کمتری دارد. کالسکه بالابرساختمانی از نوع پروفیلی و نبشی است.
قرقره شاسی
قرقره درون کالسکه تعبیه می شود. کاربرد اصلی آن جلوگیری از پیچش و تاب خوردن سیم بکسل و هدایت آن است. ظرفیت قرقره های بالابر تکفاز تا ۶۰ متر سیم بکسل ۷ لا نتاب نمره ۸ است.
قرقره با ظرفیت های بیشتر قابل سفارش است اما باید دقت داشت بیشتر از ظرفیت قرقره سیم بکسل در آن تابیده نشود زیرا امکان خارج شدن سیم بکسل از درون قرقره و تاب خودن و اخلال در عملکرد بالابر و بروز حوادث وجود دارد. قرقره در شاسی ظرفیت ۴۰ متر سیم بکسل تابیده را دارد.